Monday 7 December 2015

23 tahun

bismillahirahmanirrahim..

heyya peeps..


hari ini, lepas maghrib tadi dah bersamaan
26 Safar 1437 Hijrah
alhamdulillah, dah masuk 23 tahun diberi nyawa dan kesihatan yang baik
23 tahun
23 tahun
series laaa tak percaya dah 23 tahun hahahahaha

kalau ikut perancangan sepatutnya umur 23 ni dah kahwin anak sorang
kihkihkih
ni semua sebab terpengaruh dengan abah lah
abah kahwin umur 21 tahun kott
umur 22 tahun dah dapat along
umur 23 tahun dah dapat angah
aku umur 23 tengah serabut lagi pakai tudung sebelah panjang sebelah pendek
dulu masa zaman2 remaja biasalah hormon gedik tengah memuncak
selalu lah berangan insha Allah mesti ada orang nak kat aku umur 21 nanti, lagipun aku perempuan kot tak payah pening nak pikir nak cari duit hantaran bagai duduk rumah goyang kaki saja...
.............................................
harapan menjadi layu nampaknyaaaa....

sebenarnya sejak tahun lepas lagi
aku dah jarang wish orang happy birthday
unless kawan2 yang rapat gilaaa je
lebih kepada nak memeriahkan group whatsapp biar padan muka penuh noti semua orang
mungkin sebab tu lah, masa birthday aku 15/8 ikut kalendar Masihi lepas
betul2 satu group whatsapp tu je yang beghiya wish aku
yang lain,,
kehidupan diteruskan seperti biasaa...hahaha

tapi aku tak kisah
serius aku tak endah langsung
instead masa birthday aku aritu aku boleh dok sebok tidur pukul 3 pagi
sebab dok gentel begedil, akak aku buat open house raya betul2 hari birthday aku
nikmat mana yang nak didustakan lagi
bilamana hari birthday kau
semua keluarga berkumpul
makan soto nasi dengan laksa utara hasil air tangan mak
sungguh...itu lagi bernilai daripada ucapan happy birthday semata..

sebenarnya aritu aku google
hukum sambut birthday
yang aku faham, hukum asalnya harus
ada yang kata bidaah, sebab zaman Nabi tak buat
tapi hukum tu berubah mengikut macam mana cara kita sambut
kalau ikutkan sebenarnya tiup lilin, potong kek bukan budaya kita
tapi tak birthday laa kalo takde kek kan??? haha
apatah lagi baling tepung pecah telur acah2 prank
iya, memang itu satu kenangan
tapi...apa guna kenangan kalau tercalit dosa ?
seriously bagi aku kalo nak sambut birthday, buatlah cara yang proper
prank2 bagai ni tak baik doe...aniaya orang kott..

sejak makin tua ni, sebenarnya makin sedar umur makin pendek
makin dekat dengan ajal
mungkin sebab tu dah takde rasa nak sambut birthday....kot ?
hmmm....
taktau sejak bila tiap kali birthday automatik rasa nak buat benda2 baik
its kind of reminder laaa
hidup kau dah lama dah laghaa zaa
arini cuba kembali kepada fitrah sikit
haaaa, gittewww.....haha


23 tahun hidup
dah macam2 pengalaman aku rasa
tapi tahun 2015/1436 yang lepas ni laa yang paling tough
makin kuat dugaan rupanya bila kita makin meningkat usia ni
kadang2 rasa tak terdaya
sudahlah umur makin dekat dengan kematian
sebab tu lah kadang aku mencari rasional
kenapa orang happy sambut hari lahir ?
apesal ea ?
aku pun happy je bila birthday
dia memang natural feeling ke macam mana ?



apa2 pun, ahkak dah 23 tahun
doakan ahkak berjaya menempuhi dugaan alam fana cinta ini
doakan yang baik2 untuk ahkak
yang penting sekali
doakan ahkak dipertemukan jodoh yang baik2 cepat2 ye dik
ahkak tak boleh ketinggalan jauh sangat dengan abah ahkak
ekekekeeee.....

zazazone©

No comments:

Post a Comment